Luni - Vineri 08:30-17:00Sambata si Duminica - INCHIS+4 0746 672 215office@optisan.roCerbului nr2Salaj, Zalau

Poate fi ambliopia o piedică pentru obținerea permisului de conducere?

ambliopia-permis-de-conducere.jpg

Potrivit statisticilor, România este pe locul doi în Uniunea Europeană, după Bulgaria, în ceea ce priveşte numărul de decese în accidente rutiere raportat la 1 milion de locuitori. Anual, în România, mor aproximativ 2.000 de persoane în accidente, iar multe alte mii sunt rănite. Deși cauzele sunt diverse, cifrele sunt alarmante, iar obținerea permisului de conducere ar trebui să fie o responsabilitate din ce în ce mai mare a tuturor instituțiilor implicate: de la școlarizarea șoferilor, la evaluarea acestora și examinarea medicală și psihologică.

Conform legislației în vigoare, există o serie de afecțiuni oculare ce pot împiedica persoanele să intre în rândul șoferilor. De exemplu, dacă numărul dioptriilor trece de opt, persoana nu mai poate obține permisul auto. În schimb, dacă o persoană a pierdut un ochi, poate să încerce să obțină carnetul de conducere după jumătate de an de la accident.

Un ochi lipsă nu este un impediment în obținerea permisului de conducere

Dr. Alexandru Dimitriu: „În prezent, se permite obținerea permisului de conducere pentru categoria A și B și persoanelor cu un ochi nevăzător. Cu alte cuvinte, dacă persoana are un ochi lipsă din cauza unui accident, dacă are deficiență vizuală mare sau este diagnosticat cu ambliopie, nu este un impediment în obținerea permisului dacă celălalt ochi este perfect sănătos. Asta în contextul legislației de astăzi. Ce va fi mâine, nu știu”.

Dacă ne referim la categoria șoferi profesioniști, Dr. Alexandru Dimitriu susține că „lucrurile sunt mai delicate, iar ca să obțină categoria C,D,E, șoferul trebuie să vadă cu ambii ochi, iar vederea să fie peste o anumită limită.

Cu un ochi slab văzător șoferul nu conduce în condiții de siguranță maximă

Întrebat care este părerea sa referitor la persoanele diagnosticate cu ambliopie, care obțin permisul de conducere Dr. Alexandru Dimitriu a mărturisit: „din punctul meu de vedere, nu aș oferi șansa să conducă unui șofer care nu vede bine cu un ochi, deoarece la ochiul mai slab văzător câmpul vizual este mai îngust, iar șoferul nu conduce în condiții de siguranță maximă. Astfel, se expune el și expune și pe alții unui risc”.

Ce este ambliopia și cum se manifestă

Ambliopia sau „ochiul leneș” este  o afecțiune caracterizată prin performanţa slabă a unui ochi. Deși ochiul este perfect normal din punct de vedere anatomic, imaginea care se formează în creier nu este cea corectă.

De aceea, ochiul va fi „ignorat” de creier devenind ochi leneș, iar pacientul va ajunge să vadă doar cu celălalt ochi. Neavând vedere binoculară, stereoscopică, pacientul va avea dificultăți de orientare în spațiu, nu va putea aprecia corect distanțele dintre obiecte etc.

Dr. Alexandru Dimitriu: „Atât timp cât există vedere la ochiul mai bun și avem certitudinea că vederea aceasta se va menține până la sfârșitul vieții, vederea ochiului slab văzător este mai mult sau mai puțin importantă. Din păcate, în viață nu avem certitudini și garanții. De aceea, există oricând riscul pierderii vederii la ochiul bun, să zicem, după 50 de ani, iar celălalt ochi să fie cu ambliopie medie sau profundă. În acest caz, pacientul ar putea rămâne cu aceeași vedere, fără a avea șansa să vadă vreodată mai bine, în contextul tehnologiei actuale”.

Odată cu înaintarea în vârstă, neuroplasticitatea scade, iar recuperarea vederii ochiului leneș devine din ce în ce mai complicată.

„O persoană care se gândește și la ziua de mâine și care vrea să-și mai acorde o șansă în caz de accident, ar trebui să profite de capacitatea umană și implicit a ochilor și a creierului de a învăța, care este la cote bune până la vârsta de 40-45 de ani. Dezambliopizarea este posibilă până la această vârstă”, susține Dr. Alexandru Dimitriu.

Mai multe despre recuperarea vederii ochiului leneș (ambliopiei) găsiți aici: goo.gl/KFCEh9

Sursa foto: goo.gl/9aYnYn

Distribuie acest articol

Centrul de preferințe pentru confidențialitate